Forum over (misdaad)romans

spannende boeken en dvd's
Het is momenteel Zo Mei 26, 2013 04:57 am

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Ma Sep 19, 2011 20:48 pm 

Nieuwe op-aanvraag-poging <ahum>

Weer een Italiaan. Wat zeg ik, twéé Italianen :) Pas verschenen: deel 4 in de reeks rond Atto Melani van schrijversechtpaar Monaldi & Sorti. Mysterium is de titel, en die past in het rijtje Imprimatur Secretum Veritas Mysterium. Unicum… Vrij vertaald: men kan geheimen afdrukken van de hele wereld, maar de waarheid blijft een mysterie. Wat overblijft is enkel… De rest, nog twee woorden, onthullen M&S nog niet. Hopelijk komt het ooit zover. We hebben alvast een tijdje moeten wachten op dit vierde deel. Benieuwd wat het wordt :)

Later meer over auteurs, reeks en boek :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 18:44 pm 

Monaldi & Sorti bereikten een sterrenstatus toen ze het Vaticaan op hun kap kregen na Imprimatur. Alleen katholieken liggen nog wakker van een eeuwenoud schandaal :wink: Hoe dan ook, Secretum kwam niet eens uit in Italië, naar verluidt (of omdat dat verkoopscijfermatig beter uitkwam) onder druk van het Vaticaan.

In het buitenland scoorden M&S wel. Van alle pagina's op Italibro wordt die over M&S het meest gelezen. Zowat evenveel als alle andere auteurs samen, geloof ik :roll:

En toch. Volgens mij zijn het van die boeken die iedereen wil hebben, maar niemand gelezen heeft. Wie van jullie heeft een of meerdere M&S'en, en heeft die ook daadwerkelijk gelezen?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 18:53 pm 

Ehm..Verder dan Ontsluiering (of is het Versluiering? :oops: ) ga ik niet komen ben ik bang. En nog ongelezen ook. :roll:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 19:04 pm 

Ik heb nooit een boek gelezen van Monaldi & Sorti. De verhalen spelen zich in het verre verleden af en daar hou ik persoonlijk niet van.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 20:17 pm 

Ik ben ooit dapper in het eerste boek begonnen. Tot pagina 100 of zo. En toen was ik de ellenlange opsomming van de soorten vogeltjes in de volière zat. Helaas. :?

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 20:29 pm 

Ha! Ja, dat doen ze wel. Nog altijd, trouwens :roll: Maar aan de andere kant hebben ze dan van die Indiana Jones-scènes met gebrekkig sprekende clochards in Romeinse riolen :) Het contrast tussen de twee is meestal mijn belangrijkste commentaar op hun boeken.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 21:16 pm 

Ah. Het is niet je eerste Monaldi & Sorti merk ik nu pas. Eerst maar eens richting je blogs dus.

JeB schreef:
Geen wonder dat er achter de schermen ook duchtig gekonkelfoesd wordt over de opvolging van paus Innocentius XII, die elk moment kan komen te gaan.

Heerlijk Jeb! :D
Wellicht dat ik ze ook eens op pak, je bent toch vrij lovend.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 21:49 pm 

Ik heb Imprimatur ook nog liggen, laag op de stapel. Daar zal ook weinig verandering in komen, vrees ik.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 22:07 pm 

Ik denk dat ik me liever tot jouw verslag beperk dan dat ik het boek zelf ga lezen. :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2011 16:38 pm 

Ik ben overigens al 67 pagina's ver geraakt. Van de 800. Of 700, als je de appendixen, aantekeningen, verantwoording en bibliografie niet meerekent. Er is dus nog werk aan de winkel :)

De hoofdstukjes worden telkens Vertoog genoemd, met een Romeins nummer.

Wikipedia schreef:
Met vertoog of discours (Engels: discourse, Frans: discours) geeft men het spreken van een bepaalde groep op een bepaald niveau (politiek, wetenschap, 'alledaags') aan, waarmee de betreffende groep de werkelijkheid structureert en daarmee (impliciet) vastlegt wat zij voor moraliteit en waarheid houdt.

Ha zo. Na vier keer lezen begin ik er iets van te snappen :wink:

Eerst een tas soep, wat lezen, en misschien later iets over het verhaal :)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Sep 23, 2011 19:21 pm 

O jee, één schamele ster voor Mysterium in De Standaard vandaag. Waar ik Vervoort alvast gelijk in kan geven: het boek is geschreven in de jij-vorm, en dat is best raar.

Aan het woord is de secretaris die de jonge Atto Melani begeleidt op reis naar Frankrijk. Er zijn een paar Italiaanse castraten opgetrommeld om te gaan zingen voor kardinaal Mazarin. Er zijn ook een paar oude knarren ingescheept, die voortdurend onder elkaar zitten te kibbelen.

Maar ik dwaal af. De jij-vorm dus. De secretaris vertelt aan Atto wat Atto zoal doet. "Ik sloeg je gade. Je zat naast Scioppius en volgde aandachtig het tafereel." Ik zou denken dat Atto zelf ook wel weet wat ie doet :roll:

Dus drie castraten en vier min of meer geleerde mannen zitten op een boot. Een Franse galei, om exact te zijn. Opeens horen ze Hollands trompetgeschetter. Blijkbaar deden Hollanders dat altijd, ter begroeting. De vreemde boot nadert, en opeens halen ze de Hollandse vlag in en gaat een piratenvlag omhoog! Het is een boot vol Barbaren uit Tunis, en het duurt niet lang of onze mannen (nu ja, vier mannen en drie... :wink: ) zitten gegijzeld op een schip dat ook nog eens volgeladen blijkt met explosief materiaal :!: Intussen discussiëren de oudjes verder over het imago van Maria in Bijbel, Koran en Talmoed.

(Dat laatste is ook een opmerking van Vervoort. In een hachelijke situatie 8,5 pagina's dooremmeren over Maria, heel erg geloofwaardig komt het niet over.)

Dat gezegd zijnde: ik ben nog altijd benieuwd hoe het verder gaat met Atto. Het tweede castraatje is gevallen voor zijn charmes, geloof ik :)

Laatst gewijzigd door JeB op Zo Okt 02, 2011 19:10 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Sep 23, 2011 20:20 pm 

Een plots opkomende, urgente drang om naar de boekhandel te snellen wordt hier niet direct door getriggerd, om het maar zo te zeggen.... :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2011 14:29 pm 

Net een van onze politici op beleefde manier voor onnozelaar uitgemaakt op zijn site. Niet mijn gewoonte, maar tegen mijn (bijna ex-) stad is tegen mij :evil:

Met uw welbevinden zal ik nu een overzicht geven van de gestranden. Ze hebben intussen een eiland bereikt in de Middellandse zee. Ze zijn net een hoofstuk lang hevig geschrokken van een kip 8)

Maar goed, present zijn (en ik moet even terugbladeren om iedereen goed te kunnen plaatsen):

- Atto Melani, uiteraard. Castraat-zanger. Gevoelig voor vrouwelijk schoon. Na een waarschuwing van de secretaris hoe gevaarlijk dat wel kan zijn, ook voor mannelijk schoon (zie verder onder 'Barbello'). Is nu zo'n 20 jaar oud.
- De voornoemde secretaris, die in dienst is van de beschermheer van Atto, en die het verhaal vertelt.
- Barbello, een Venetiaans castraatje. Klein, mollig, met een steil, kastanjekleurig pagekapsel. Wordt op z'n kont gemept door de barbaren, en doet naderhand onkiese dingen met Atto.
- Pasqualini, alias Malagigi, de meest gevierde castraat van Rome, leermeester van Atto.

(opmerkingen over het castratendom vanaf p.36: het maakt verschil hoeveel je wegsnijdt. Atto is van het iets 'mannelijker' soort.)

- Gaspar Scioppius, Duitser, zeventiger, woont in Padua 'waar het onduidelijk is wat hij doet'. Verft zijn haar. Kent nogal wat van Griekse en Latijnse klassieken en van kwesties in de godgeleerdheid.
- Louis Hardouin, boekhandelaar en drukker uit Parijs.
- Franciscus Guyetus, zeventiger, uit Parijs. Kan de hele Aeneis van Vergilius uit het hoofd opzeggen.
- Gabriel Naudé, bibliothecaris van kardinaal Mazarin, ongeveer 45 jaar oud. Heeft tot taak de bibliotheek van de schatrijke Mazarin te vullen met kostbaarheden uit heel Europa.
- Twee barbaarse piraten, die eigenlijk Italiaans zijn. De ene heeft goddelijke krullen, de tweede was luitenant van de hoofdpiraat, raïs Ali.

En met dat bonte gezelschap zitten we nu op Gorgona, in het (op een kip na) verlaten fort van de groothertog van Toscane. Eten en drinken hebben de heren even afgewend van hun favoriete bezigheid: discussiëren. Even maar, want een van hen vindt een oud document in een kist.

Meer later, in een volgende episode van dit spannende avontuur :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Zo Okt 02, 2011 13:58 pm 

JeB schreef:
Aan het woord is de secretaris die de jonge Atto Melani begeleid op reis naar Frankrijk. Er zijn een paar Italiaanse castraten opgetrommeld om te gaan zingen voor kardinaal Mazarin. Er zijn ook een paar oude knarren ingescheept, die voortdurend onder elkaar zitten te kibbelen.
Oei, dat klinkt heel erg als het geschenken boekje dat ze schreven voor de maand van het spannende boek. Zo'n beetje het slechtste wat ik dit jaar las.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Zo Okt 02, 2011 14:18 pm 

Ik dacht ergens iets gelezen te hebben over dat boekje. Dat het de andere kant van het verhaal is, of zoiets. Iets dat samenhangt met Mysterium, of zo. Zal het straks nog eens nazien.

Eerst een dutje. Vrijdagavond seventies-verjaardagsfeestje gehad van schoonbroer, en gisteren huwelijksfeest van collega. Dus een klein beetje moe :wink:

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur