Forum over (misdaad)romans

spannende boeken en dvd's
Het is momenteel Wo Jun 19, 2013 16:30 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 21:08 pm 

"Chaos in New Orleans", een intrigerende politieroman die zich tijdens en na de orkaan Katrina afspeelt, geen reportage maar een fictief misdaadverhaal met die onvoorstelbare ramp als achtergrond.
Een boek dat mij aan het denken zet en vragen oproept, bijvoorbeeld: als je weet dat je 'huis en haard', alles wat je hebt opgebouwd en je zo dierbaar is, minstens eens per jaar het risico loopt om van de aardbodem geveegd te worden, wat doet dat dan met je karakter, met je kijk op het leven?
'Ga dan ergens anders wonen,' zou je kunnen zeggen, maar dat antwoord vind ik iets te gemakkelijk.

Later meer, maar ik wil nog wel even zeggen (of vinden) dat Burke heel mooi, effectief proza schrijft, heel warm in contract met de hardheid en ellende van het eigenlijke verhaal.
'Handen die op dikke knieen liggen, met de aderen er als zeesterren bovenop.'
Geen exact citaat, want ik kan het niet meer terugvinden, maar die zeesterren blijven zeker hangen.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 13:13 pm 

Leest er niemand met me mee? :cry:

Ik ga gewoon door. :D

Een wat merkwaardige recensie op crimezone van dit boek: het zou te overzichtelijk zijn? Vreemde opmerking.
De recensent had graag meer chaos en meer personages gewild (die allemaal door elkaar heen rennen, zeker?). Merkwaardig.
Het is haar zeker ontgaan dat het hier gaat om een politieroman die grotendeels NA de ramp speelt, en geloof me: er is nog chaos genoeg, en het boek is ruim voorzien van personages met mooie namen (zoals Ine al zei).
En het belangrijkste: er is mooie, warme, sobere taal, die een genoegen is om te lezen.
Ik ben pas op de helft, maar tegen de 3 sterren van crimezone zet ik er (voorlopig) 4,5. :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 13:16 pm 

Ik heb het boek nog liggen, Martin. Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ga vooral door. Misschien komt ie door jouw verhaal opeens bovenaan :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 14:05 pm 

Ik heb 'm ook liggen. Misschien iets voor binnenkort. :)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 14:07 pm 

Ik lees je ervaringen mee..

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 14:33 pm 

Was maar een grapje, hoor, van dat meelezen. :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 14:34 pm 

Waarom begin je niet een nieuw topic onder "de lezer(es)"? Is het boek al uit of kan het nog? :P

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 14:37 pm 

Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om er een leesproject van te maken, Gerd.
Ik vond het alleen maar leuk om er iets over te vertellen. 8)

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 15:26 pm 

Het lijkt me wel een interessant boek Martin, zeker omdat ik een aantal keer in New Orleans geweest ben. De laatste keer was nog geen 2 maanden voor orkaan Katrina. Ik logeerde toen bij iemand die daar woonde en die een paar dagen voor de orkaan naar Florida is gegaan. In het begin had zij nog het idee om weer terug te gaan naar New Orleans, maar kort geleden heeft ze toch de knoop doorgehakt en is terug gegaan naar haar geboortestad Chicago. Ze is nog wel een paar keer terug geweest, oa om haar spullen uit haar huis te halen, gelukkig voor haar heeft haar huis niet onder water gestaan, was zelfs nog gewoon bewoonbaar. Alleen de huisbaas vroeg een 2 keer zo hoge huur :shock:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 15:34 pm 

Het moet bijna wel heel vreemd zijn om daar te wonen, Monique.
Het lijkt me geen prettig idee als je nooit zeker weet of je huis er over een jaar nog wel staat.
Katrina was wel een heel heftige, maar al die andere zijn ook niet mis, net als in Florida, trouwens.
Wat ik ook zo verbazend vind, is dat er meteen huizen worden geplunderd zodra iemand een kans ziet, maar dat zal mijn naiveteit wel zijn. :roll:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 16:03 pm 

De mensen daar zijn in principe wel gewend aan tropische stormen en orkanen. Een aantal van de mensen die niet zijn vertrokken nav de evecuatie waarschuwing hadden iets van "ik heb die en die orkaan meegemaakt en toen is mijn huis ook gewoon blijven staan". Ze zijn ook gewend dat na een hevige storm of orkaan voor een bepaalde tijd de electriciteit uitvalt. Zo was er nog geen dag na mijn vertrek de laatste keer een tropische storm waardoor mijn gastvrouw 2 of 3 dagen geen stroom had, is ze gewoon een paar dagen naar een vriendin elders in de staat gegaan. Dat wordt gewoon gezien als een tijdelijk ongemak.
Het echte probleem met Katrina was eigenlijk ook niet de kracht van de orkaan zelf, maar dat de dijken de druk van het vele water niet aankonden Ik weet nog dat ik bij mijn eerste bezoek aan New Orleans met een "swamptour" meeging, de gids vertelde dat New Orleans enkele meters onder de zeespiegel ligt en dat het in feite niet de vraag of de stad ooit onder water zou lopen, maar wanneer.

Die plunderingen vond ik ook verbazingwekkend, maar nog verbazingwekkender vond ik dat gewoon duizenden mensen dagenlang aan hun lot werden overgelaten.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2008 23:10 pm 

Even terzijde: Carl Hiaasen schreef "Hurricane", ook over een orkaan, hoewel in Florida, en in een meer ironische benadering, over mensen die uit rampen een slaatje proberen te slaan.
Komisch en wrang tegelijk, maar het lezen zeker waard.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Za Apr 19, 2008 08:24 am 

martin schreef:
Wat ik ook zo verbazend vind, is dat er meteen huizen worden geplunderd zodra iemand een kans ziet, maar dat zal mijn naiveteit wel zijn. :roll:

Je normbesef, waarschijnlijk. Plunderen doe je nooit, en al helemaal niet bij mensen die zo getroffen zijn, zou je denken.
Iets gelijkaardigs: inbreken bij mensen die allemaal naar de begrafenis van een familielid zijn. Tijdstip van viering en rouwadres zijn bekend. Makkie dus :(

Je verstand is er toch te klein voor :(

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Za Apr 19, 2008 08:26 am 
Site Admin

Of mensen die een mooie foto van jou maken op vakantie. Dan vragen naar welk adres ze het kunnen sturen. Vervolgens gaat een maatje in Nederland inbreken op jouw adres. :?

Ontkooien op allerlei fronten. Adriaan van Dis.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: Za Apr 19, 2008 16:01 pm 

Even een klein zij-uitstapje naar de muziek, als jullie het goed vinden.
Er komt veel mooie muziek uit New Orleans en omgeving: Ry Cooder, Dr. John, Tony Joe White en nog veel meer.
Ik ben altijd een liefhebber geweest van die sound, zo erg zelfs dat ik met mijn vroegere band heb geprobeerd een nummer op te nemen, niet professioneel, maar gewoon met twee microfoontjes in de oefenruimte.
De geluidskwaliteit is niet best, maar swamp-rock kan dat wel hebben, dus ik zet het resultaat hieronder, slechts 7MB, snel en gemakkelijk te downloaden (scroll omlaag, klik "free", vul de code in en klaar).

http://rapidshare.com/files/108741900/05_Track_5.rar.html

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur