Forum over misdaadromans Forumindex Forum over misdaadromans

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

999 Uitdaging
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 36, 37, 38  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Forum over misdaadromans Forumindex -> De 10x10 uitdaging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JeB

BerichtGeplaatst: Wo Dec 31, 2008 5:35 pm    Onderwerp: 999 Uitdaging Reageren met citaat

Citaat:
999 is een uitdaging voor het forum van misdaadromans.nl. Lees 9 boeken in 9 thema's en doe dat vóór 09-09-2009. Simpel, toch? De uitdaging gaat van start op 01-01-2009.

Hieronder kan je melden welk boek je uitgelezen hebt, en onder welk van de 9 thema's het past. Ook bijhorend commentaar is uiteraard welkom.

Enkele links naar de blog:
- het overzicht van de 9 thema's
- wat iedereen zou willen lezen
- tips voor de verschillende thema's

En tot slot onze mascotte:

Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JeB

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 6:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

We zijn van start gegaan. Alvast een beetje vuurwerk en de nagelnieuwe lijstjes op de blog Razz
Debby

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 7:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk!!
Happy 999! Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Ellen

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 10:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb net mijn eerste 999-boek uitgelezen: Ripley, een man van talent van Patricia Highsmith. Deze thriller valt onder het thema Sentiment.

Waarom dit boek? Lang, lang geleden begon ik met het lezen van Agatha Christie's detectives. Daarna volgde er een tijd dat ik eigenlijk niets las, maar op een gegeven moment begon het weer te kriebelen. Ik kreeg de boeken van Patricia Highsmith in handen en die boeiden mij dermate dat ik een soort doorstart maakte op thrillergebied. Ik las de meeste van haar boeken in het Duits in Zwitserland, waar ik toentertijd woonde. Dit boek ontbreekt nu op de stapel en ik wist niet meer zeker of ik het toen gelezen had. Vorige week kwam ik het boek in de bieb tegen als afgeschreven boek en voila!
Het is een prima thriller, weliswaar uit 1956, dus wel wat gedateerd, maar voor een psychologische thriller is dat niet zo erg. Ik heb er van genoten en dat is het belangrijkste Wink .
Overigens heb ik het boek nu voor het eerst gelezen; twee andere 'vervolg-Ripleys' staan me nog redelijk voor de geest.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Woordenaar

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 10:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een houterige titel. The talented mr. Ripley toch? Zou dat heden ten dage niet De getalenteerde Ripley heten?
Ellen

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 11:06 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Verschrikkelijke titel, ben ik met je eens, Ronald. Mijn boek dateert uit 1994. Nog niet zo heel oud dus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JeB

BerichtGeplaatst: Do Jan 01, 2009 11:13 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je, Ellen Smile

Nog tachtig te gaan Cool
JeB

BerichtGeplaatst: Vr Jan 02, 2009 4:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog iets minder dan 250 dagen te gaan tot 09-09-09 09:09. Een zee van tijd Smile
Lisa-Marie

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 11:19 am    Onderwerp: Reageren met citaat

We zijn ons aan het warm lopen Jeb Cool
chrisje

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 11:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb vast mijn keuze van de 7 hoofdzonden achter de rug: De wraakneming van Martina Cole. Ik dacht: dan heb ik nadien een zee van tijd om al de goede voornemens van 1 januari vakkundig uit te roeien.

Flaptekst:

Joanie Brewer is altijd bang om haar kinderen te verliezen. Niet geheel zonder redenen overigens. Jon, haar oudste, zit in de misdaad en de veertienjarige Jeanette weet meer dan goed voor haar is. Maar het is vooral om Kira, haar jongste, om wie ze doodsangsten uitstaat. Kira is te goed voor een wereld waarin je niemand kunt vertrouwen. Joanies ergste nachtmerrie komt uit als de politie meldt dat er een kinderlichaam is gevonden. Ze denkt te weten wie haar lieve, kleine meisje vermoord heeft. Ondertussen dreigt Joanies obsessie met wraak haar hele gezin ten gronde te richten...

Recensie:

Ik ken de achtergrond van Martina Cole niet, maar ik heb sterk de indruk dat ze de schrale kant van Londen van binnenuit kent. De rauwe kant , met mensen die in alle opzichten in het leven staan en er de littekens van meedragen. De diepe kant, waar je niet zomaar uitklautert om tot bij de high society te komen. De kant waar men niet met een Oxford- of Cambridge-accent spreekt, maar je de onverbloemde waarheid in ongezouten bewoordingen meekrijgt.

De eerste kennismaking met deze auteur kwam er met haar boek Sterke vrouwen en ik was erg onder de indruk. Op basis hiervan ging ik op zoek naar meer van haar. Ik kon een paar maanden geleden een slag slaan, toen ik bij een verkoop 3 boeken van haar voor een zacht prijsje in mijn bezit kreeg. Moordvader moest er gelijk aan geloven. Ook dat boek beviel, zij het niet zo overweldigend als zijn voorganger.

En wat blijkt? Cole heeft met dit boek de traditie van de oude kapelmeesters voortgezet: componeer 1 deuntje dat goed in het oor ligt en vermink het in zoveel mogelijk tempi en toonaarden. Dan heb je in korte tijd een enorm oeuvre op je naam staan en geen dooie kat die het merkt... Althans, dat mag je dan hopen.

Ik merkte rond de helft van het boek alvast wél dat De wraakneming en Moordvader héél nauw verwant zijn. Eerstgenoemd boek heeft haar ofwel zoveel succes gebracht dat ze er een beetje verward van geworden is, óf ze heeft er zoveel tijd en research ingestoken dat ze het onderste uit de kan wilde halen. In elk geval: mits een paar geografische wijzigingen en wat familiale herschikkingen was met Moordvader de siamese tweeling kompleet. Haalde Moordvader nog 4 sterren bij elkaar, de ontgoocheling over deze luiheid weegt zwaar door op de quotering van De wraakneming.

De wraakneming (2003) van Martina Cole is uitgegeven bij Luitingh-Sijthoff / Amsterdam.
Oorspronkelijke titel: The know
ISBN 90 245 5526 4

Laatst aangepast door chrisje op Za Jan 03, 2009 2:11 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Lisa-Marie

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 12:17 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ga vandaag beginnen met m'n eerst 999 boek. Een delicate dans van Qiu Xiaolong. Ik ben zeer benieuwd heb nog nooit een thriller gelezen die zich in China afspeelt, laat staan geschreven door een Chinees. Die overigens alweer een tijdje in de VS schijnt te wonen. Volgens de achterflap is hij geboren in Shanghai, 1953 is hij schrijver en vertaler van o.a. T.S. Eliot. Doceert hij Chinese literatuur aan de Washington University. Kreeg hij voor zijn boek Dood van een rode heldin de Anthony Award en werd hij genomineerd voor de Edgar Award.
JeB

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 1:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

chrisje schreef:
Ik heb vast mijn keuze van de 7 hoofdzonden achter de rug: De wraakneming van Martina Cole.

Dat is dan nummer 2 Smile
chrisje

BerichtGeplaatst: Za Jan 03, 2009 2:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

And counting, want ik heb net mijn koffers gepakt om in het gezelschap van Cees Nooteboom De wereld een reiziger te bezoeken. Dit boek had net zo goed in de rubriek De wereld rond kunnen belanden, want het is een verzamelbundel met reisverhalen van over de hele wereld. Ik zie het helemaal zitten! Laughing
Mexicandream

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 12:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben begonnen aan " koudegolf", maar aangezien die niet in mijn eigen huis ligt maar bij vriendlief duurt het iets langer dan normaal.
Ga thuis starten in " de wrekers van medelin"
Guido

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2009 1:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

In het kader van deze 999-uitdaging heb ik de rubriek 'sentiment' volbracht.

Henri Arnodus - Pietje Puk is de baas

In mijn herinneringen las ik vroeger (op de lagere school) vooral boeken over de kabouters Wipneus & Pim en de vrolijke postbode Pietje Puk.
De auteur Henri Arnoldus (1919-2002) heeft meerdere reeksen op zijn naam staan, maar Pietje Puk is zijn bekendste.

Nu herlezen brengt heel even nostalgische gevoelens naar boven, maar doet vooral de tenen krommen.
Dit verhaal zal geschreven zijn rondom 1960, schat ik in. En dat is goed te merken aan het taalgebruik.
"Kwajongen! Vlegel! Zotskap!"

Ach, wat was het leven vroeger verrukkelijk...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Forum over misdaadromans Forumindex -> De 10x10 uitdaging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 36, 37, 38  Volgende
Pagina 1 van 38

Ga naar: