Manieren om leerlingen mee te krijgen met de les

Als docent wil je het beste voor je leerlingen. Je wilt graag dat ze met plezier naar jouw les toekomen en met enthousiasme meedoen. Dit lukt niet altijd. Het kan zijn dat de lesmethode niet aanslaat of omdat het simpelweg niet interessant genoeg voor ze is. Toch moet het echt behandeld worden. Wil je graag te weten komen met wat voor manieren je leerlingen wel mee kan krijgen met de stof? Lees dan gauw verder!

Kleinere groepjes

Ga te werk in kleinere groepjes. Dit kan zowel als in het klassieke leslokaal of online. Aangezien we nog wel een tijd met online onderwijs te maken zullen hebben, zullen we daar op focussen. Maak verschillende break-out rooms en deel de leerlingen alvast in groepjes van drie à vier personen. Zo zijn ze alsnog klein en overzichtelijk, maar is het wel samengesteld uit verschillende type leerlingen en persoonlijkheden. Hierdoor kunnen zij wat van elkaar leren, maar kunnen ze ook gerichter vragen stellen aan jou als docent. Dit gaat vaak nogal lastig online. In kleinere groepjes kun je het dan beter uitleggen en weet je wat ook beter wat er speelt per leerling.

Leerlinggericht werken

Misschien wel één van de lastigere manieren, maar wel één die het onderwijs zeker ten goede komt. Door middel van leerlinggericht werken weet je wat er speelt bij je studenten en kun je hun feedback centraal zetten. Ga bij hen na wat ze van de lesmethoden vinden, wat zij graag veranderd zouden zien, hoe tevreden zij zijn met het lesmateriaal en hoe jij als docent de lessen kunt aanpassen. Dit is natuurlijk ingrijpend, maar zo worden de lessen wel helemaal afgestemd op hoe de leerlingen het beste les willen krijgen. Maatwerk is dus vereist.

Er zijn nog tal van manieren om leerlingen gemotiveerd te krijgen om enthousiast mee te doen met de lessen. Kijk eens op de website van Stichting LeerKRACHT en kom erachter hoe jij deze kunt implementeren in jouw lessen!

Dit bericht is geplaatst in Opleiding. Bookmark de permalink.