Waarom we dagelijks zo vaak geconfronteerd worden met neuromarketing

We gaan het in dit artikel hebben over neuromarketing. Wat is het? Worden we echt, zoals de titel het aangeeft, elke dag geconfronteerd met neuromarketing? Voorbeelden komen voorbij. Waar spelen neuromarketeers op in? Hoe zorg je dat je je niet laat verleiden door neuromarketing? Op deze vragen hopen we straks een antwoord te vinden.

Wat is neuromarketing?

Bij neuromarketing probeert de marketeer in te spelen op je onbewuste brein. Neuromarketeers proberen consumentengedrag te verklaren door de processen die in de hersenen plaatsvinden. Neuromarketeers onderzoeken dit door proefpersonen producten voor te schotelen. Ze kijken vervolgens hoe de hersenen daarop reageren door middel van een hersenscan. De marketingstrategieën en marketinginstrumenten worden dan ingezet om de hersenen van de consument te prikkelen. Als een proefpersoon onder een fMRI scan ligt, dan kan je zien welke emotie die uiting teweeg brengt.

Neuropsychologie

Het kan natuurlijk zijn dat je graag een neuropsychologisch onderzoek wilt starten. Psyon is gespecialiseerd in onafhankelijk medische diagnostiek.

Dagelijks mee geconfronteerd

Grote bedrijven en marketingbureaus maken dagelijks gebruik van neuromarketing trucjes. Het schijnt dat mensen dikgedrukte tekst als meer waar beschouwen dan schuingedrukte tekst. Als tekst rijmt, kost het minder moeite om te lezen en onthoudt men het beter. Hierdoor denkt men onbewust ook dat het ‘meer waar’ is. Ook als je inspeelt op schaarste, dan zijn mensen daar gevoelig voor. Noem bijvoorbeeld dat er nog 5 exemplaren beschikbaar zijn. Dit hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn. Het kan een trucje zijn om de koper over de streep te trekken.

Laat je niet verleiden door neuromarketing

Je moet je afvragen, heb ik het product echt nodig? Is dit zo, dan kun je het kopen. Is dit niet zo, vraag je dan af waarom je het wilt kopen. Vind je deze reden belangrijk? Zo ja, koop dat het product. Zo nee, koop dat het product niet. Natuurlijk is het niet altijd zo zwart wit. Bij luxe producten gaat het voornamelijk om merkvoorkeur. Probeer ondanks je merkvoorkeur wel objectief de prijs/kwaliteitverhouding te bekijken. Op deze manier koop je een product dat past bij je wensen en verwachtingen.
Dit bericht is geplaatst in Medisch. Bookmark de permalink.