Geen categorie

Wat is neuromarketing?

Je hebt er vast wel eens vaker van gehoord: Neuromarketing. Veel marketeers maken hier gebruik van om producten en diensten beter te verkopen. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Valt het onder consumentenonderzoek of gaat het ook over het toepassen van psychologie? Wij geven je graag meer duidelijkheid! In dit artikel zetten wij namelijk precies voor je op een rijtje wat neuromarketing is en waarvoor het wordt gebruikt. Lees dus snel verder!

Neuromarketing

Kort gezegd gaat neuromarketing over het brein van de consument. Het wordt dus overal gebruikt en ingezet en daarom hoor je er ook steeds meer over in de media. Neuromarketing geeft inzicht in het gedrag en het denken van de klant. Zo kunnen merken door middel van neuromarketing inzicht krijgen in de keuzeprocessen van de consument die over het algemeen onbewust plaats vinden. Tegenwoordig zien we dus ook steeds vaker dat psychologie hier een belangrijk rol in speelt. Zo kan de toepassing van psychologie de marketing nóg effectiever maken. Wil je meer weten over neuromarketing? Kijk dan eens op https://www.maatwerkonline.nl/blog/neuromarketing-waar-marketing-wetenschap-en-psychologie-elkaar-kruisen/.

Neuromarketing voor organisaties

Het is gebleken dat organisaties door de inzet van neuromarketing steeds meer omzet behalen. Dit komt doordat je dus inzicht hebt in de gedragspatronen van consumenten, waar je vervolgens slim op kunt inspelen. Neuromarketing is een tool dat dan ook op verschillende manieren kan worden ingezet. Zo kunnen marketeers bijvoorbeeld zien waar consumenten het eerst naar kijken op een website, door middel van eye tracking. Stel dat consumenten op een webpagina het eerste kijken naar het eerste alineaatje met tekst, kunnen organisaties hier op in spelen door hier de meest belangrijke informatie weer te geven met een call to action. Dan zal de consument eerder actie ondernemen en er op klikken. Hetzelfde geldt voor bepaald kleurgebruik of het inzetten van grotere lettertypen. Dit beïnvloedt allemaal de manier waarop we ergens naar kijken.