Weetjes over heftrucks

Als je dagelijks werkt met een heftruck, kan je denken dat je alles al weet over deze grote hulpmiddelen. Maar weet je ook echt alles al? Heftrucks kunnen voor veel meer worden gebruikt dan alleen pallets verplaatsen. Heb jij nog zo’n handig opzetstuk nodig voor de heftruck? Kijk eens op de site van Indapp. Lees hieronder verder voor de weetjes over heftrucks die je misschien nog niet wist.

1% van werkongevallen is met heftruck

Het lijkt misschien of er veel ongevallen met heftrucks zijn, maar in werkelijkheid is het maar een klein percentage van ongelukken in een fabriek of magazijn. Het percentage van verwondingen op de werkplek is echter wel hoger met heftrucks. Dit komt doordat – gelukkig – niet elk ongeval leidt tot gewonden. Ongevallen met heftrucks zorgen voor ongeveer 10% van de bedrijfsongevallen.

Heftruck uitbreiden met opzetstukken

Heftrucks zijn niet alleen handig voor het heffen en verplaatsen van pallets. Wanneer ze zijn uitgerust met gespecialiseerde hulpstukken, kunnen ze worden gebruikt voor veel verschillende taken. Veel gebruikte hulpstukken voor vorkheftrucks zijn zijverschuivers, rol- en vatklemmen, hulpstukken voor tussenplaten, weegschalen, hefplatforms en telescopische vorken. Maar wist je dat je je heftruck ook kan omtoveren tot sneeuwschuiver? Je kan zelfs in de winter zout gaan strooien met de heftruck.

Verschillende heftrucks, verschillende brandstof

Heftrucks met verschillende doeleinden gebruiken verschillende soorten brandstof. Heftrucks die binnen, in magazijnen en fabrieken, worden gebruikt, werken meestal op batterijen. Het komt ook voor dat de propaan als brandstof gebruiken. Deze twee soorten zorgen voor weinig uitstoot en worden daarom veel binnen gebruikt. Je wilt natuurlijk niet in de uitlaatgassen van heftrucks in een magazijn moeten werken.

Maar er zijn ook vorkheftrucks die rijden op diesel, benzine en lithium-ionbatterijen. Een voorbeeld is terreinheftrucks. Die gebruiken meestal diesel of benzine.

Heftrucks bestaan al sinds begin 20e eeuw

Terwijl de moderne vorkheftruck zoals we die nu kennen pas rond de jaren zestig ontstond, werden de eerste elektrisch aangedreven heftrucks voor het eerst al gebruikt in 1906! Ze werden populairder tijdens de Eerste Wereldoorlog. Toen was er bij tekort aan mankracht een efficiëntere manier nodig om materialen van de ene locatie naar de andere te verplaatsen.

Dit bericht is geplaatst in Zakelijk. Bookmark de permalink.